ÚŘADY aneb Na co nezapomenout při výjezdech a návratech

Řeknu vám to na férovku, ten článek je hlavně pro mě 😀 Je totiž jedno, jak často nebo kolikrát pojedu, stejně si po dalším návratu zase nepamatuju, na co všechno jsem ti to měla pamatovat. Balení, výměna peněz, rozloučit se s kamarády a s rodinou a tak dále, to jsou maličkosti, na to člověk nezapomene a většinou ho to i baví řešit, ale co mě vážně nebaví a co je pro mě obtížné si do detailů pamatovat, je moje „oblíbené“ „Byrokratické kolečko“. 

Ono toho není tolik, co je zapotřebí vyřídit před odjezdem a po návratu, ale internetové vyhledávání není vždycky úplně nápomocné, když se snažím po stopadesáté vygooglit, co všechno přesně potřebuju za dokumenty a co po mně posledně nechtěli, takže pro své budoucí já a pro všechny z vás, kteří se chystáte jet na delší dobu do zahraničí, ať už za prací nebo za au-paiřením, to tady konečně vyvěšuju. Snad to pomůže 😉

urady

Při odjezdu pryč:

  1. zkontrolujte si pas, občanku a další potřebné doklady. Chápu, jste celí nadšení, vynervovaní, řešíte milion a pět věcí a vždycky se najde nějaká drobnost, na kterou se prostě zapomene, protože to je za normálních okolností něco, na co nehledíte a na čem nesejde. Jenže propadlé doklady nejsou drobnost a nic nepotěší tak, jako mít naplánovanou dovolenou či cestu za prací a těsně před odletem zjistit, že jste si nevšimli, že máte propadlý pas (nebo vám propadne během cesty). Pokud tedy zjistíte, že někam asi pojedete, nechť je tohle úplně první věc, kterou budete kontrolovat.
  2. myslete úředně dopředu – odjíždíte v období, kdy se mají podávat daňové přehledy? Nerozeběhne se vám během vaší nepřítomnosti živnostenský list? (story of my life 😛 – viz níže) Máte se účastnit nějakých úředních schůzek, návštěv specializovaných lékařů atd.? Dejte si pozor, ať vám nevznikají nějaké problémy, které budete muset řešit po návratu, sankce, naštvaní úředníci a podobně. Spoustu věcí může řešit váš blízký s plnou mocí, tak je vždycky dobré tu plnou moc před odjezdem zařídit a zplnomocnit někoho blízkého. Skutečně úřední věci se totiž často po mailech a telefonech řešit nedají.
    + Pokud jde o zplnomocnění k čistě jednomu úkonu, například vyzvednutí lékařské dokumentace nebo pozastavení ŽL, není třeba ji úředně ověřovat. (Nicméně raději si toto ověřte například telefonicky pro váš konkrétní příklad)
    + Na poště je také možno (a vhodno) si vyřídit kartičku pro přebírání poštovních zásilek zplnomocněným jedincem. To aby vám pošta neposílala balíčky zpátky jen proto, že jste si je nemohli vyzvednout vy osobně.
  3. odhlásit se z úřadu práce, pokud tam jste vedeni – nic k tomu nepotřebujete, jen si sjednat schůzku nebo přijít jen tak, pokud jim z toho chcete dělat holubník. Dostanete potvrzení, že jste u nich byli vedeni od-do, které potřebujete pro pojišťovnu.
  4. odhlásit se z pojišťovnypokud odjíždíte na dobu 6 měsíců a déle, je možné se odhlásit, abyste si tu nemuseli platit veřejné zdravotní pojištění. Řeknete jim zběžně, kam a proč jedete, odevzdáte papír z pracáku a kartičku pojištěnce (tu lze poslat i poštou), a je to. Po návratu budete dokládat smlouvu o cestovním pojištění, smlouvu o zaměstnání v zahraničí nebo jiný doklad, že jste byli po dobu svého odhlášení pojištěni někde jinde. Pokud se přihlásíte zpět dřív než za těch 6 měsíců, máte povinnost si je doplatit, smlouva nesmlouva, a totéž dost možná platí, pokud zahraniční pojištění nedoložíte.
    Pokud odjíždíte na kratší dobu, odhlásit se nelze. Jelikož z ÚP se ale odhlásit budete muset (jinak byste se museli umět vyhnout schůzkám, na něž si vás budou zvát), je třeba přesto pojišťovně nahlásit změnu a že budete od této chvíle samoplátcem. Holt se to ovšem trošku prodraží, měsíční příspěvek OBZP (osoby bez zdanitelného příjmu = prostě člověka, co nevydělává peníze) je přes tisíc korun.
  5. zařídit si cestovní pojištění – to jde naštěstí on-line. Pro nejlepší ceny mrkněte na Top-Pojisteni.cz, ale rovnou říkám, že my volíme s panem M. vždycky Axu. Vzhledem k tomu, že skoro permanentně nabízí 50% slevu (pokud zrovna nemá „akci“, kdy nabízí pouze 20%, to jsme se dneska pobavili :D), ostatní pojišťovny se jí ani neblíží, a má podle mě i nejsrozumitelněji popsané podmínky s nejmenším množstvím výluk. Podotýkám, že nemám zkušenost s plněním a servisem, ale sjednání je prakticky okamžité a po netu easy peasy.
  6. (bonusový bod) pokud jedete do UK, letíte třeba už dnes či zítra, už máte potvrzenou adresu, kde budete pobývat/pracovat a funkční zahraniční simku a chcete si co nejdřív zařídit NIN, můžete se pokusit urychlit úředního šimla tak, jak jsme to nuceně vloni dělali s panem M. Ale to je jen pro nouzové situace, a pokud máte všechno potřebné. Jinak vyřízení NIN přímo v UK není nic složitého a když si zavoláte po příjezdu, dají vám obvykle schůzku třeba do tří dnů. No stress 🙂

Po dojezdu domů:

  1. přihlásit se na pojišťovnu – je třeba doložit prohlášení o dlouhodobém pobytu v zahraničí a smlouvu na cestovní pojištění (pokud jste byli třeba jako au-pair)  nebo pracovní smlouvu či formulář P45 (pokud jste byli zaměstnaní). Pojišťovna zkrátka potřebuje vědět, kde jste byli, odkdy dokdy jste kde pracovali, a že jste byli po celou dobu odhlášení pojištěni někde jinde, tzn. zahraniční pojišťovnou přes zaměstnavatele nebo cestovním pojištěním. Ze zákona totiž máte povinnost být pojištěni každý den.
    Povinnost hlásit změnu, tedy návrat, máte do osmi pracovních dní, ale obvykle stačí přihlásit se ještě ve stejném měsíci. Povinnost platit si ZP máte jen v tom kalendářním měsíci, kdy jste pojištěni celý ten měsíc. Tzn. že pokud jsem se vrátila domů 20. prosince, ještě před Novým Rokem jsem se přihlásila, ale povinnost platit mi vznikla až od ledna. Po přihlášení vám buď dají kartičku rovnou zpátky, nebo pošlou poštou, pokud je třeba uložená na jiné pobočce, než kde zrovna jste.
  2. přihlásit se na úřad práce – pokud si nechcete platit ZP sami, šupajděte na pracák. Příslušný formulář Žádost o zaměstnání najdete přímo na úřadě v čekárně, tak si vezměte s sebou propisku (nějaké formuláře mají ke stažení na netu, dokonce dva s podobným názvem, ale zjistila jsem, že ani jeden nebyl ten, co ho měli na tom úřadě) a hodí se mít po ruce CV, pokud si z hlavy nepamatujete data posledních tří zaměstnání, kontakty a adresy zaměstnavatelů, škol apod.. Pokud je nemáte v CVčku, tak si je prostě samozřejmě doneste napsané na papíře. Dále potřebujete doklad o nejvyšším dosaženém vzdělání, tedy například maturitní vysvědčení, a samozřejmě občanku, to platí všude.

Jelikož slečna, která mě přihlašovala minulý měsíc na ÚP, neumí číst a já si to neověřovala, mám teď právě problém s tím, že se mi v dubnu rozeběhne živnostenský list. Dneska už bylo na to zjištění pozdě, na úřadě byli jen na informacích, v pondělí už sedím v letadle a virtuálně to řešit nejde. Takže mi tam bude muset zajít máma s plnou mocí, z čehož mám teda radost, ale co se dá dělat. Proto říkám, bacha i na takové „blbosti“.

P.S.: Poznatek, při měnění peněz v Exchange VIP v Kaprovce není možné měnit cizí měny přímo mezi sebou, třeba libry na dolary, jedině přes korunu (což nemusí být výhodné a zrovna teď pro mě rozhodně není). Nevím, jak to mají jiné směnárny, já chodím vždycky tam, protože mají nejlepší kurzy a žádný poplatek, a taky tam jsou vždycky milí, i když mají narváno.

V komentářích najdete další tipy od čtenářů. Máte-li také nějaké nápady či poznámky, třeba co jste jak řešili či neřešili vy, směle komentujte 🙂 Vždycky se najde tu někdo, komu se to bude hodit. Dík.